Sidor

måndag 17 november 2014

Åk 9 Spanska - Läxa v. 47 och Reflexiva verb

Hola chicos!
Esta semana trabajamos con el capítulo 5 que se llama "Te maquillas todos los días?" en las páginas 24-25.
Los deberes esta semana son:
* Reflexiva verb (TB s. 86)
* Palabras-meningar (TB s. 75)
* Skriftlig uppgift (ÖB s. 53, uppg. 10a)

Palabras-meningarna:
1. Mis amigas se maquillan todo el tiempo.
2. A veces nos maquillamos juntos.
3. Casi todos llevan ropa de marca.
4. Me encanta el colegio.
5. Lo entiendo (Lo comprendo).
6. Cuántas veces a la semana empiezas temprano?
7. Antes de salir quiero comer algo.

Skriftlig uppgift:
- Skriv en text om hur du skulle vilja ha det i din idealskola. Du kan ta hjälp av meningarna i uppg. 9.
- På torsdag (20/11) ska ni presentera era texter i smågrupper med stöd från texten. Detta innebär inte att ni ska läsa rakt av eran text.
- Efter att ni har presenterat eran text ska den lämnas in till mig.

Reflexiva verb
Ett reflexivt verb är ett verb som speglar tillbaka på den som gör det. T.ex. jag sminkar mig, du tvättar dig, han rakar sig osv.
På svenska lägger vi till objektspronomen efteråt (mig, dig, sig, oss, er, sig), på spanska funkar det lite annorlunda.

maquillarse =att sminka sig
Om man tittar på verbet kan man se att det går att dela upp - maquillar se. Då får vi ett vanligt AR-verb och ett pronomen. Vi behöver då böja både verbet och pronomenet:

me maquillo = jag sminkar mig
te maquillas = du sminkar dig
se maquilla = han/hon/den/det sminkar sig
nos maquillamos = vi sminkar oss
os maquilláis = ni sminkar er
se maquillan = de sminkar sig

Ser ni att pronomenet (mig, dig, sig, oss, er, sig) hamnar före verbet?
Man behöver alltså tänka att man ska säga - mig jag sminkar, dig du sminkar...

På så vis kan man även klara av andra konstruktioner, t.ex.

te maquillo = jag sminkar dig
se maquillas = du sminkar dem

 Här har ni en film om Reflexiva verb.

Hoppas att detta har varit till någon hjälp för er.

Chao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar