Sidor

fredag 12 september 2014

Verbläxa 7A v. 38

Hi there 7A!
Today you got a new homework for Tuesday next week (16/9), five new verbs!

Infinitiv               Imperfekt                    Perfekt particip                  Svenska
bend                     bent                            bent                                    att böja
bet                        bet                              bet                                      att slå vad
bite                       bit                              bitten                                  att bita
blow                     blew                           blown                                 att blåsa
break                    broke                         broken                                att bryta/gå sönder

Examples
Yesterday I bent over the couch to see the TV = Igår böjde jag mig över soffan för att se TV:n.

I bet that you can't run faster than me = Jag slår vad om att du inte kan springa snabbare än mig.

Oh my, I have been bitten! = Åh, jag har blivit biten!

The clouds blew away = Molnen blåste iväg.

I have broken my arm twice = Jag har brutit min arm två gånger.

Ni ska kunna de olika formerna och även kunna översätta meningar från svenska till engelska där dessa verb finns med.

Good luck, and foremost, have a GREAT weekend!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar